Dierbaar familielid.

Het was eigenlijk vanzelfsprekend hem te bellen.
Anders dan 11 jaar geleden is het aanbod van uitvaartbegeleiders die het goed voorhebben met de dood van mij of mijn geliefden enorm. Uiteraard beloven ze mij allemaal een uitvaart die ‘persoonlijk, betrokken en respectvol’ zal zijn. Maar dat is natuurlijk niets bijzonders. Stel je eens voor dat uitvaartverzorgers zichzelf zouden aanprijzen met ‘erg onpersoonlijk, zeer afstandelijk en weinig respectvol’. Nou dan.

Goede uitvaartverzorgers, groot of klein, onderscheiden zich naar mijn mening niet of nauwelijks in de wijze waarop men zich in allerlei media aanprijst, maar door de (na)gedachtenis aan één of meerdere eerder meegemaakte uitvaartplechtigheden. Plechtigheden waaraan men, ondanks het verdriet en de zielenpijn over verlies van dierbaren, nog altijd met warme gevoelens terugdenkt. Dit, omdat de plechtigheid van destijds als persoonlijk, intiem, respectvol, stijlvol en zorgvuldig werd ervaren.

Het is die ‘warme herinnering’ die mij er toe bracht contact op te nemen met Henry van den Berg. Henry had ik immers van nabij meegemaakt toen ik 11 jaar geleden door mijn oudste zus was gevraagd, namens haar, het aanspreekpunt voor de uitvaart van mijn dierbare zwager te zijn. De zeer persoonlijke, respectvolle en adequate wijze waarop hij dat destijds deed (en daarna helaas nog vaker bij andere geliefden), maakte dat het eigenlijk vanzelfsprekend was dat ik met hem contact opnam toen ik mij onlangs eens wat meer wenste te verdiepen in de huidige (on)mogelijkheden van een uitvaart. Een afspraak was dus snel gemaakt.

In een persoonlijk en aimabel gesprek bij mij thuis wist Henry zoals verwacht alle vragen van mijn vrouw en mij naar volle tevredenheid te beantwoorden. Toen hij onze achterdeur achter zich dichttrok zei mijn vrouw “ ’t Was een heel fijn en verhelderend gesprek. En het voelt net alsof we zojuist een dierbaar familielid in vertrouwen hebben genomen.”
Een uitvaartbegeleider die wordt ervaren als een dierbaar familielid. Kan het beter?
Ik denk het niet. Een groter compliment is volgens mij in dezen nauwelijks denkbaar.